NANTI TOLONG LA KLIK2 YEA HEARTBEAT NI...TQ..

Followers

Sunday, January 16, 2011

apa itu kitar semula?

nak join klik banner

kalau nak cakap pasal kitar semula ni, aku memang agak lama bekerja dalam bidang kitar semula...masa tahun 2006 - 2008 (3 tahun). company yang aku bekerja tu nama dia PJS ENVIRONMENTAL SERVICES SDN BHD, salah satu khidmat kami ialah :

kutip barang2 kitar semula & di jual ..mcm contoh kami pernah bekerjasama dengan balai2 bomba, hotel2 & beberapa universiti di sekitar KL. walaupun aku bekerja dalam bidang admin, kira aku amik tau juga la...kerja2 recycle department.

company kami juga ada merupakan pengedar tong2 kitar semula di sekitar kuala lumpur
antara lainnye, aku dapat belajar cara2 membuat baja komposit, yang mana sisa2 bahan makanan disusun berselang seli dengan daun2 kering di biarkan selama beberapa hari & akhirnya ia bole di gunakan sebagai baja..

aku juga pernah terlibat dengan pameran sempena kempen2 hari kitar semula... dari situ kita bole didik masyarakat untuk mulakan kempen kitar semula dari rumah...

dengan mengamalkan 3R reuse, reduce & recycle kita semua bole menyelamatkan bumi kita dari terus tercemar

kalau ada minat & bakat, dari bahan kitar semula kita bole buat bisness & ianya bole mendatangkan pendapatan yang lumayan...tak caya??
tengok mcm kat bawah ni....dari surat khabar terpakai...kita boleh jadikan dia pasu
yang ini plak hasil dari kad raya terpakai...yang ni memang aku buat sendiri...
masa aku kawen dulu aku kutip kad2 raya boz aku yang dah tak pakai tu lepas tu aku buat kotak untuk letak gula2 bagi kat tetamu...
kalau nak tgk cara2 nak buat kotak ni bole tengok kat blog aku, aku pernah ajar mcm mana nak buat CARA2 BUAT KOTAK
aku sangat2 menyokong kempen hari tanpa plastik..mcm sekarang kawasan shopping2 complex kat rumah aku dah xbagi plastik setiap hari sabtu sempena hari tanpa plastik..jadinye kita kena bawa bag sendiri utk shopping bagi mengurangkan penggunaan beg plastik.kalau bole hari2 lain tu pun bawa je bag xpayah minta plastik kat cashier dia tu

2 comments:

Mohd Fitri said...

terima kasih kerana menyertai. nantikan jika ada apa-apa pengumuman daripada saya :)

Myra Jay said...

Gud luck..


MJ nak contohi otai CGL cam Sis Nana, Cute Mum, MZ yg selalu menang CGL..
Teruja den..hehee