NANTI TOLONG LA KLIK2 YEA HEARTBEAT NI...TQ..

Followers

Tuesday, February 8, 2011

Senang & Menang with Puteri Katek!!


nak join klik banner

aku blaja wat popia ni dari maid jiran sebelah.maid dia ni orang kemboja, selalu masak sedap2 nak2 bulan puasa selalu je ktorg dapat makanan dari jiran sebelah.klw tgk style masakan dia tu sama je mcm rancangan Rasa Halal Orient Kemboja kt Astro Oasis tu.

biasanye bulan puasa mmg dia rajin buat popia, pastu klw dia bg umah ktorg seme pakat berebut2 nk makan popia tu dulu pasalnye...sedapp sangat.tak puas dpt makan sikit je kan, aku pun suh la maid jiran aku tu ajar mcm mana nk buat popia dia tu

oke meh tengok resepi dia..


Bahan A
2 biji bawang besar
7bj bawang putih
1/2 sudu lada hitam
2 sudu sos sotong
1/2 peket ayam hancur
garam, gula, & perasa

Bahan B
2 bj kentang (potong halus2, lagi halus dari nak buat karipap tu)
1 biji carrot diparut (xyah dimasak sekali ngan inti2 lain, masukkan masa nk gulung inti tu nanti)
1 paket suhun (di rendam dalam air pastu nanti potong 3)

potong kentang & parut carrot
tumis bawang+lada hitamsuhun di rendam & potong 3
inti dh siap msk
gulung kulit dia
hasil tangan saya....heee
popia dah siap goreng kasi zoom sket nampak tak inti dlm tu, ada kentang, ayam, suhun & carrot
bahan2 nak wat kuah :
2cwn air
2 sudu cili kering
3 ulas bawang putih (dibakar pastu tumbuk kasi hancur)
asam jawa
garam & gula
tepung jagung (utk kasi kuah pekat)

cara2:

masuk je air, cili kering, bwg putih, asam jawa seme dlm kuali
agak2 dah mendidih baru masukkan gula, garam & tepung jagung..settle
gambar gedik2 tuan tanah tgk makan popia sebagai hiasan...hehehe.. ni gambo masuk contest ni, gambo ngan makanan kegemaran...

tau contest ni dari blog cutemum

nak tag
mj
miza

2 comments:

putERi-kAtEk said...

popiah!!!! suka2~~~~ TQ

Nana said...

heheh ur welcome